Blogger Templates
 

Jangan Suka Mengumpat !


Hye ? Assalamualaikum . Cepat ny masa berlalu kan xsangka ary ney puasa kita yang ke 10 . Kornag puasa kha ?? Law puasa saya ucap kn tahnia lha .:16: . xrasa puwn puasa tahun ney . rasa macam ary2 biasa ja . :44: . Erm , ary ney nak story pasal mengumpat lha . napa x gambar kat ats tue . Mengumpat . xbaek mengumpat d bulan puasa ney . kurang pahala . hehe . suma orang mesti ada perbuatan tersebut termasuk aQ sendiri . ish3x . Jahat ny aQ :24: .
Mengumpat bukan semata-mata dengan kata-kata . :6:. Apa saja yang menunjuk kan kepada maksud mengumpat . maka ia adalah di larang dan di hukum kan haram . mengisyaratkan dengan tangan perihal rendah atau tinggi seseorang . Meniru gaya berjalan seseorang . Atau menulis mengenai keaiban seseorang .

Mengumpat melalui sindiran . Menunjukkan sesuatu ucapan kepada seseorang sekalipun tidak menyebut nama ny . Contoh ~ 'ada seorang hamba Allah 2 tue baru saja balik dari umrah tapi perangai tak juga berubah' . Orang yang ditujukan ucapan itu faham bahawa dialah yang dimaksud kan .
Menyinggung tnpa sedar . Menyebut tentang nasib malang yang menimpa seseorang dalam bentuk kesyukuran . Seperti berkata :: 'Alhamdulillah, tuhan tidak mengenakan aku bala seperti ini' . Ucapan itu didengari oleh orang yang mendapat musibah itu dan dia berasa tersinggung . Tanpa disedari ornag yang menyebut itu telah mendapat dosa .
Seterus ny , benci dalam pujian . Memuji dengan niat yang x baik seperti berkata :: 'bagus nya si 'A' tu dapat keputusan cemerlang . Tapi sayang perangai dy sama macam kita juga . bukan ny baek sangat puwn' . Ataupun menyebut keaiban seseorang di hadapan ramai tanpa menyebut nama orang tersebut . Orang ramai xdapat mengagak siapa kha yang dimaksud kan . Lalu mereka puwn berkata :: 'Subhanallah ! teruk betullah si 'B' tue . Perangainy .. ( menyebut beberapa perangai si 'B' yang memang sudah diketahui ramai ) . Apabila disebutkan perangai-perangai itu , orang ramai puwn tahulah siapa yang dimaksudkan itu . Ini lebih besar dosa ny kerana si pencerita (pengumpat) menggunakan nama Allah (subhanallah) sebagai perantaraan untuk menguatkan umpatan ny .
Bukan itu ja mendengar puwn bley juga dapat dosa . Membaca tulisan tentang aib seseorang, sama lah seperti mendengar si penulis ny mengumpat tentang orang itu . Melihat orang mengajuk-ajuk atau mempersendakan gaya seseorang , samalah seperti mendengar orang itu mengumpat tentang orang yang di ajukan ny . Mendengar orang itu mengumpat dosa ny sama seperti mengumpat juga . kecuali jika di usaha kan meghindari semuai itu . Alangkah baik ny . Kalau tidak mampu menegah dengan lidah , tunjuk kan sikap tidak menyukai apa yang sedang berlaku .
Sampai sini dulu lha yha . Semua ni aQ cari dalam buku saja jak nak share2 . lagi puwn tgh boring juga sekali gus maw melatih tgn ney menaip supaya lancar . hehe . okey lha . yang baik semua ny datang dari Allah S.W.T yang silap 2 datang ny dari aQ sendiri . mana lha taw kn kowt2 ada salah taip taw salah ejaan .
Okey lha . bubbye n Cheer up ~
:8:





www.tips-fb.com
Kalauadayangsalahjanganketawaokッ

0 comments:

Post a Comment